Määrdeainete viskoossusklassid – SAE süsteem

SAE süsteem loodi 1911. aastal Society of Automotive Engineers (Rahvusvaheline Autoinseneride Ühing) poolt, mootori ja käigukasti õli paksuse (viskoossus) klassiitseerimiseks. SAE süsteemi tunnustatakse ja kasutatakse kogu maailmas.

SAE süsteem ei kajasta õli kvaliteeti, vaid paksust (viskoossust). Õlide puhul, kus SAE numbrile on lisatud “W”-täht, on mootoriõli pumbatavusele madalatel temperatuuridel kehtestatud teatud nõuded. “W” tähis näitab õli voolavust madalatel temperatuuridel ehk nn talvist viskoossust (Winter). Teine number näitab õli võimet säilitada piisav “paksus” ka kõrgetel temperatuuridel ehk nn suvist viskoossust. Mida väiksem on talvine number (SAE 0W, 5W, 10W jne), seda madalamatel temperatuuridel jääb õli “vedelaks” See kergendab mootori käivitamist ja kaitseb külma mootorit. Mida suurem on suvine number (SAE 30, 40, 50 jne), seda viskoossem on õli 100 °C juures ja seda paremini suudab ta mootorit kaitsta äärmuslikes töötingimustes.

Mootoriõlide SAE 20, 30, 40 ja 50 ning transmissiooniõlide SAE 90 ja 140 puhul on kõrge temperatuuri (100 °C) viskoossusomadused äärmiselt olulised.

Transmissiooniõlide SAE klassid ei ole seotud mootoriõlide SAE klassidega. Transmissiooniõli SAE 80W viskoossus jääb nii mootoriõli SAE 20W ja 30 vahele. Transmissiooniõli SAE 90 viskoossus asetseb mootoriõlide SAE 40 ja 50 vahel. Multiviskoosne õli (näiteks SAE 10W-30) vastab nii SAE 10W madala temperatuuri viskoossuse nõuetele, kui ka SAE 30 100 °C nõuetele. Seega hõlmab õli ka vahepealseid kraade.Multiviskoosne õli on vähem tundlik temperatuur muutustele, kui monoviskoosne õli.

SAE-süsteemi määrab kindlaks mootoriõlide pumbatavuse piirmäärad: